IME SA TRADICIJOM

„GOŠA” Fabrika šinskih vozila jedan je od vodećih proizvođača železničkih voznih sredstava na prostorima bivše Jugoslavije. Glavne reference, kroz decenije postojanja fabrike, u prvom redu su proizvodnja i remont putničkih vagona koji odgovaraju zahtevima međunarodnih normi “UIC”, proizvodnja dizelmotornih vozova (šinobusa), elektromotornih vozova i specijalnih tipova teretnih vagona ( vagoni za prevoz automobila, vagon hladnjače i cisterne ) i izrada celicne konstrukcije.
Od 1996. godine fabrika poseduje sistem kvaliteta ISO 9001, a svi procesi zavarivanja su sertifikovani po evropskim standardima za šta fabrika poseduje odobrenja dobijena od srpskih i slovačkih železnica.
Privatizacijom od 2007.godine, „Goša“ Fabrika šinskih vozila postaje deo renomirane slovačke kompanije “ŽOS Trnava“ a.s , kada se uz postojeći, uvodi i novi proizvodni program – proizvodnja novih teretnih vagona. Uvođenjem u proizvodni program teretnog vagona tipa „EANOS” i obrtnih postolja tipa Y25 ( TSI sertfikat ) 2007. godine fabrika ostvaruje značajan izvoz na evropsko tržište te postaje srpski izvoznik godine i dobija nagradu SIEPA.
OBLASTI RADA
Delatnost sektor 1
Izrada novih vagona i remont postojecih sinskih vozila.
- Remont, modernizacija i novogradnja šinskih vozila za putnički železnički saobraćaj
- Remont, modernizacija i novogradnja vagona za teretni saobraćaj,
- Proizvodnja komponenata za putničke i teretne vagone,
- Proizvodnja i remont trolejbusa, remont tramvaja i tramvajskih kola, inženjering poslovi
- Izrada specijalnih konstrukcija po porudžbini i davanje usluga


Delatnost sektor 2
Izrada celicne konstrukcije i tipova
- Izrada čelične konstrukcije i mašinska obrada
- Izrada čelične konstrukcije maksimalnih dimenzija ( a x b x h ) 4000 x 20 000 x 4000 gde je Qmax=10t po komadu.
- Slobodni kapaciteti su cca 200t čelične konstrukcije na mesecnom nivou.
- Usluge trećim licima:
- Savijanje limova na presi , debljine do 15mm x 2000mm (za crni čelik)
- Savijanje limova na valjcima debljine do 15mm (za crni čelik)
- Bušenje otvora stubnim bušilicama (za crni čelik)
- Rezanje limova plazmom debljine do 30mm x 2000 x 8000 (za crni čelik)
- Uslužno peskarenje materijala
- Uslužno vršenje AKZ materijala
Razvoj
-JŽ/ŽS serija 812 su putnička dizel-motorna kola koje su izrađivani u fabrici vagona Goša u Smederevskoj Palanci od 1959. do 1969., a po licenci nemačke firme Uerdingen, popularnog naziva „Šinobus“.
Početkom 50-ih, odlučeno je da se uveze značajan broj dizel-motornih vozova koji će saobraćati na lokalnim prugama, odnosno prugama sa manjim brojem putnika. Nakon istraživanja doneta je odluka da se kupi DMK Uerdingen model VT – 95 serije K-1. Prvih 10 garnitura, crvene boje, su stigle 1955. koje su uspešno prošle probne vožnje na domaćim prugama, nakon čega je odlučeno da se otkupi licenca za njihovu izradu čime se htela postići prihvatljiva cena za masovniju zamenu parnih lokomotiva ali i stabilnost u njihovom održavanju.


Osnovni sastav garniture čine motorna kola MK + prikolica PK. Na motornim kolima ugrađen je četvorotaktni dizel-motor tipa Büssing U10, maksimalne brzine 90 km na čas. Prenosnik snage je mehanički sa hidrospojkom. Mehanički menjač ima 6 stepena prenosa snage. U uvoznoj seriji kočnica je vazdušna tipa Knor, šinska kočnica ima samo na motornim kolima od 051 pa nadalje, koje su frikcione. U sinhronom radu mogu da saobraćaju 4 garniture, serijskog broja od 039 pa nadalje.
Proizvedeno je ukupno 270 garnitura, koje su masovno zamenile 60-ih i početkom 70-ih godina 20. veka parne lokomotive na lokalnim prugama u Jugoslaviji.
Veći broj garnitura Goša 812 je zbog svoje dotrajalosti isključen iz železničkog saobraćaja, a dok preostale garniture, Železnice Srbije, postepeno zamenjuju sa garniturama serije DMV – 711 počev od marta 2012.
Goša 410
Nakon elektrifikacije značajnih železničkih pravaca krajem 60-ih i početkom 70-ih, stručnjaci iz Goše su se odlučili da uđu u razvoj putničkog elektro-motornog voza za jugoslovensku železnicu koji bi služio za prigradski i regionalni saobraćaj. Nakon izvesnog vremena izrađen je prototip – trodelni elektro-motorni voz, diodno vučno vozilo monofaznog sistema 25 kV,50 Hz, osnovni sastav sa elektro-motornim kolima u sredini, UK – MK – UK, i osovinskim rasporedom 2’2’+B’oB’o+2’2’. U vozu je bila ugrađena električna oprema Grupment (Groupment) i obrtno postolje tipa Vegman sa disk kočnicom. Goša 410 je raspolagala sa pneumatskom i elektro-otporničkom kočnicom Oerliken-Rapid, a automatsko kvačilo je bilo Šarfenberg (Scharfenberg). Do kraja 70-ih izrađene su tri garniture koje su date na probu ŽTP BGD.


Od 2007.godine, „Goša“ Fabrika šinskih vozila postaje deo renomirane slovačke kompanije “ŽOS Trnava“ a.s , kada se uz postojeći, uvodi i novi proizvodni program – proizvodnja novih teretnih vagona. Uvođenjem u proizvodni program teretnog vagona tipa „EANOS” i obrtnih postolja tipa Y25 ( TSI sertfikat ) 2007. godine fabrika ostvaruje značajan izvoz na evropsko tržište te postaje srpski izvoznik godine i dobija nagradu SIEPA.
Danas , posle gotovo sto godina postojanja a nakon uspesne privatizacije od strane kompanije „ZELVOZ 026„ 08.11.2019. „GOSA FABRIKA SINSKIH VOZILA DOO„ se ponovo vraca na trziste za izradu I remont sinskih vozila I izradu celicnih konstrukcija kao lider na ovim prostorima.